Svar: Sjatspiser og sjatsover

27. oktober 2021

Alder:
4 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg ved fra dine tidligere breve, at lillebror er født før tid, og umiddelbart tænker jeg, at der er en sammenhæng mellem hans vægring mod at blive holdt og båret i vikle, trillet i barnevogn mv., hans søgning mod brystet og også hans afvisning af flaske, når du forsøger med den. Der er en sammenhæng mellem alle disse ting, og det er naturligt vigtigt at tage hensyn til dette.

Det kan være en rigtig god ide at få ham set af en ergoterapeut med speciale i sanseintegration. Børn, der er født før tid, kan godt have nogle sansemotoriske udfordringer. Sansemotorik er samspillet mellem motorik, sanser og balance, og hvis jeres lillebror f.eks. har en overreagerende følesans, så vil han protestere mod at få tøj på, han kan føle, at det kradser mod huden, han vil måske ikke kunne lide, når du kærtegner ham, eller han vil ikke bryde sig om at blive holdt i f.eks. en vikle. Hvis han har en påvirket balance, så vil han ikke bryde sig om bevægelse, det kan gøre ham svimmel og utilpas, når I vugger og drejer ham omkring - og så kan han også protestere mod at blive gået med, trillet i barnevognen og lignende.

Og så er der også børn, som har nogle sansemotoriske spiseproblemer, og det kan gøre, at de ikke spiser tilstrækkeligt og derfor ikke tager nok på. Det kan også gøre, at de skal nødes meget og ikke bare åbner munden, selvom brystet, flasken eller skemaden tilbydes. De kan også have svært ved at koncentrere sig omkring spisningen, nogle spiser bedst, hvis de sover imens, og andre spiser bedst om natten. Du fortæller, at jeres dreng har fået klippet tungebånd, og jeg tænker, om han måske har nogle mundmotoriske udfordringer, som gør at det med spisningen er ekstra svær for ham...

Det er naturligt for hans alder at "sjatspise og sjatsove", og det kan derfor ikke udelukkes, at hans alder og udvikling også spiller ind. Derfor er det rigtig godt, at du forsøger at hjælpe ham til at spise godt, når du ammer ham og også forsøger at supplere med lidt ekstra mælk på en flaske, så han får den mængde mælk, som han har behov for. Du kan med fordel forsøge med forskellige flaskesutter. Du skriver, at han lige nu virker til at have behov for et hurtigt nedløb, og du kan derfor godt prøve med en blød flaskesut i silikone/naturgummi med flere huller, som gør at mælken løber lettere til ham. Du kan evt. forsøge med lidt mme på en kop, hvis du tænker, at han kan finde ud af dette.

Du skal forøvrigt være opmærksom på - hvis du allerede bruger naturgummi flaskesutter - at hullerne ikke altid er helt ens, så der kan faktisk være forskel fra flaskesut til flaskesut, hvor hurtigt eller langsomt mælken løber. Prøv at tjekke flaskesutterne af ved at vende flasken på hovedet og se om der er forskel på jeres sutter, som faktisk kan forklare, hvorfor han nogle gange tager imod flasken og andre gange afviser den... det kan faktisk godt handle om flaskesutten...

Jeg forstår også godt, hvorfor du har forsøgt med skemad, og det er rigtig fint, at du prøver. Det kan dog godt være lidt for tidligt for ham endnu og måske vil han være mere parat om et par uger, hvor ...

Annonce

... du så kan forsøge igen. Skemaden vil være med til at skabe lidt mere rytme, og du må gerne give ham skemad to gange dagligt, for netop også at få lidt rytme ind i hverdagen. Jo mere rytme du kan skabe med faste spisetider, tidspunkter for amning (forsøg med flaske), leg og aktiviteter og søvn, jo bedre vil det være - og derfor arbejder tiden også lidt for jer lige nu.

Du skriver, at han sover 3 lure dagligt, men at de ofte ikke varer mere end 1/2 time af gangen, og det kan vi naturligvis godt være enige om er for kort tid. Men prøv alligevel at holde fast i den rytme og prøve at lade mælken indgå som en fast del af hans putteritual. Jeg forstår godt, at du gerne vil have ham over på flaske, da det giver dig en ro at vide, hvor meget han egentlig drikker, og du må som sagt meget gerne forsøge med flasken, gerne dagligt, for at se om du kan få ham til at tage imod den igen.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, må også gerne få en ekstra amning, når dagen begynder og I står op.

I leger, hygger, tumler, pludrer

Formiddag 9-9.30: Ammes (forsøg evt. med flaske) og puttes til formiddagslur

Vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer

Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.

Ammes (forsøg evt. med flaske) og puttes til middagslur - måske omkring kl 12

Vågner, kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. I er aktive og han stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag 15-15.30: Ammes (forsøg evt. med flaske) og puttes til dagens 3. lur

vågner og I leger, hygger, tumler, pludrer

Aften 17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Og I leger, hygger, tumler osv. igen

Ammes (forsøg evt. med flaske) og puttes til natten, måske kl 19.30-20 - det afhænger af, hvor når han har sovet sin 3. lur

Sen aften 23: Ammes (forsøg evt. med en drømmeflaske mere eller mindre i søvne her) og sover videre

Nat 03: Ammes og sover videre

Jeg håber, at du via denne dagsplan kan få lidt idé om, hvordan en dag måske kan skrues sammen, og jeg tænker som sagt, at det godt kan hjælpe jer, hvis I stille og roligt kan få skabt lidt mere rytme - også selvom han ikke sover så meget, som du gerne ville, så giver rytmen ham mulighed for det - og rytme vil naturligt påvirke hans indre ur, så han begynder at få en fornemmelse for, hvornår det er tid til at sove, og hvornår det er tid til at være aktiv, ligesom det også vil påvirke hans fornemmelse for behov for mælk og skemad...

Jeg har forsøgt at lave dagsplanen med de 3 lure dagligt og derudover også lavet planen sådan, at mælk altid indgår som en fast del af hans putteritual. Mælkemåltiderne ligger dog stadig adskilt, så han ikke presses unødigt i håb om, at han så får en naturlig lyst til at drikke mere, når du tilbyder det og på den måde også kommer væk fra at sjatspise lidt hele tiden :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og så tænker jeg som sagt også, at I skal overveje, om der måske skal laves nogle sansemotoriske øvelser med ham...

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina